Om mig

Jag heter Karin och min blogg kommer främst att handla om smycken. Därför blir det många bilder och lite text. Jag gör smycken i silverlera, PMC, men även i sterlingsilver. Jag älskar pärlor - det kommer du att se - och enkla, rena former.

Om du vill kontakta mig når du mig på


blanktsilver@hotmail.com

söndag 14 september 2008

Söndagkväll

En skön helg har förutom vila och läsning även gett tillfälle att färdigställa några hjärtan sin legat på tork. Massiva silverhjärtan med lite tyngd.
Har också gjort ett flertal namnbrickor som är riktigt snygga på mina nya kulkedjor. Några beställningar ligger på tork, bl a en blommig bricka med texten "älskad". Den ska jag visa er när den är klar, senast onsdag lovar jag.


4 kommentarer:

Tiol sa...

Hej Karin!

Du har gjort ett jättefint jobb med dessa smycken.

Hur har du gjort dessa hjärtan, Är de i massivt PMC? är plattan och hjärtat i samma material eller är något i 925 sterling??
Massor av kramar till dej för ett superfint jobb.
kram........TINA

blankt sa...

Tack!
Hjärtat är massivt. Väger med andra ord en hel del. Både platta och hjärta är i PMC. Det är många moment och tar lång tid att färdigställa. Kostar egentligen mycket, mycket mer om man räknar arbetstid och material.
Må så gott!
Karin

Tiol sa...

Hej igen Karin!

Ja, det är synd att det skall vara så svårt att "ta rätt betalt" som hantverkare. Tänk om alla som håller på med hantverk kunde få betalt för det jobb de gör, då skulle det vara väldigt bra för oss alla.
Hur lång tid tar det för dej med torkning, bränning, osv, med just detta hjärtat på platta?

Jag tycker det är så fint och "rent".
Kram.........TINA

blankt sa...

Hej Tina!
Jag skulle tro att varje "hjärta på platta"-smycke tar ca 1,5-2 tim som jag faktiskt håller det i händerna och formar, sandpapprar, finslipar, fäster hjärtat på plattan med PMC-paste och slutligen polerar med agatpinne och putsduk. När det är klart är det en härlig känsla att trä in bindöglan och se det hänga på en snygg silverkedja eller rem.
Tid för bränning i ugn och trumling tillkommer men det sköter ju sig själv och då gör jag annat. Trumlar gör jag oftast på nätterna!
I skrivande stund har jag en häst, en namnbricka och en "älskad"-bricka inne i ugnen. Inatt ska de trumlas och imorgonbitti har jag tänkt gå upp tidigt, tidigt för att göra dem fina, fota och sen visa dig resultatet på bloggen.
Sköt om dig Tina!
Kram Karin